1.0
PENGENALAN E-DAGANG
Perdagangan
Elektronik, juga dipanggil E-Dagang atau dalam bahasa Inggerisnya Electronic
Commerce (EC) adalah sebuah sistem perniagaan dan jual beli yang
banyak menggunakan kemudahan teknologi maklumat, terutama telekomunikasi
canggih sehingga dapat melindungi dan memuaskan pengguna-penggunanya iaitu yang
terdiri daripada penjual, pembeli dan pihak-pihak yang ketiga seperti bank,
syarikat kewangan, syarikat kad kredit, pengeluar sijil pengesahan digital dan
lain-lain lagi. Kebelakangan ini, ianya banyak menggunakan Internet
khususnya Web untuk mengadakan satu rangkaian yang menyatukan pelanggan,
penjual dan pihak-pihak ketiga dalam satu persekitaran elektronik yang selamat
untuk semua pihak dan boleh dipercayai. Dengan E-Dagang, sesebuah syarikat atau
individu boleh melakukan transaksi jual dan beli dari dan di mana sahaja di
dunia ini. Prasyarat terpenting untuk menjalankan perniagaan dalam suasana yang
menggunakan teknologi E-Dagang ini ialah pemilikan kelengkapan IT yang sesuai
dan prasarana telekomunikasi yang membolehkan kita mengkases Internet.
Ini sudah tentunya bermula dengan sebuah komputer, modem dan talian telefon.
Berdasarkan
perkembangan ekonomi semasa, penggunaan E-Dagang dijangka akan melonjak naik
dari setahun demi setahun sesuai dengan meningkatan penerimaan IT dalam
kalangan masyarakat di negara ini. walau bagaimanapun, di antara yang
membelenggu penerimaan E-Dagang secara lebih meluas dalam kalangan khalayak
ramai ialah persepsi bahawa perniagaan E-Dagang masih tidak boleh dipercayai
dari segi keselamatan dan kepercayaannya berbanding dengan cara-cara
tradisional perdagangan. Berkaitan dengan perkara tersebut, latihan ilmiah ini
akan membincangkan perkembangan E-Dagang sebagai satu entiti perniagaan di
Malaysia dan juga cabaran-cabaran yang dihadapi oleh usahawan-usahawan E-Dagang
dalam memperkembangkan perniagaan masing-masing. Hal ini sangat penting kerana E-Dagang
masih lagi dianggap sebagai satu sistem perniagaan baharu yang memerlukan
masa dan pelbagai sistem sokongan lain untuk terus berkembang sebagai satu
budaya perniagaan baharu.
2.0
SEJARAH DAN EVOLUSI E-DAGANG
Pelbagai kefahaman dan
tafsiran daripada lapisan masyarakat memahami tentang istilah E-Dagang
mengikut pemikiran dan kefahaman individu masing-masing.Banyak persoalan di
main di pemikiran masyarakat dunia bertanyakan mengenai E-Dagang, memahami
bahawa E-Dagang merupakan 1 proses jual dan beli menerusi Internet dikenali
sebagai World Wide Web (WWW) – Schneider, 2009
Pelbagai pandangan dan
perpektif yang berbeza-beza mengertikan pandangan terhadap E-Dagang.
Menurut pandangan daripada Kalakota dan Whinston (1997) E-Dagang
merupakan perspektif komunikasi, perpekstif proses perniagaan, perpekstif
perkhidmatan atau servis dan juga perpekstif atas talian dipanggil On-line.
Pelbagai pandangan terhadap takrifan E-Dagang mengikut perpekstif
masing-masing.
E-Dagang dan
e-perniagaan sering kali dibincangkan oleh para pengarang,ahli sarjana, dan
penyelidik contohnya seperti Rao (2000), Hanson (2000), Reynolds (2004),
Jawahitha (2004), Li, Zhang, dan Wu (2008), Botha, Bothma, dan Geldenhuys
(2005), Coupley (2005), Chaffey (2007), Laudon dan Travel (2007), Botha,
Bothma, dan Geldenhuys (2008), Schneider (2009), Neto, Fusco dan Reas (2010),
Grefen (2010), Xu dan Quaddus (2010) dan lain-lain khususnya mengenai maksud
kedua-dua istilah tersebut dari sudut persamaan dan perbezaannya. Sehubungan
dengan itu, adalah penting bagi penyelidik untuk mengenalpasti dan mengetahui
terlebih dahulu tentang kedua-dua istilah tersebut terutama sekali bagi
pengertian E-Dagang.
Pada tahun 1997
E-Perniagaan diistilahkan oleh satu badan syarikat iaitu Syarikat International
Business Machines (IBM) telah menjadi popular kepada pengguna E-Perniagaan
(Chaffey, 2007; Schneider, 2009). E-Perniagaan dikenalkan sebagai tranformasi
proses perniagaan menerusi penggunaan teknologi Internet. Selain itu, dikenali
sebagai aktiviti jenis perniagaan khusus yang dibentuk oleh pelbagai pengunaan
Teknologi Maklumat (IT) Grefen (2010). Ia menerangkan bahawa penggunaan
menerusi IT ini menjadikan faktor yang dapat dibezakan antara E-Perniagaan
dengan perniagaan secara tradisional. E-Perniagaan juga dikenali sebagai
paltfom ruang untuk perniagaan yang sangat luas dikenali sebagai E-Perniagaan
yang mempercepatkan dan memudahkan proses kitaran perniagaan yang melibatkan
urusan penempahan barangan dan perkhidmatan daripada pengguna mahupun jual dan
beli.
E-Dagang merupakan
dinamakan sebagai aliran utama (mainstream) yang melancarkan sesuatu perniagaan
untuk urusan jual dan beli barangan mahupun perkhidmatan kepada pengguna secara
global (Reynolds, 2004) .Menurut pandangan Reynolds, E-Dagang merupakan
platform yang mengunakan kaedah bharu untuk urusan jual dan beli barangan,
pengedaran barangan dan penawaran perkhidmatan menerusi elektronik. E-Dagang
dikenali sebagai hubungan antara pelanggan dengan organisasi di mana hubungan
tersebut bukan hanya berlaku sekadar untuk berkomunikasi menerusi laman
sesawang, malah mampu melakukan proses pembelian barangan dan perkhdimatan yang
ditawarkan oleh pelbagai organissasi.
Disamping itu,
dikenali sebagai aktiviti perniagaan yang terus menerusi peningkatan
penyelarasan transaksi barangan atau perkhidmatan dalam internet. Ia disebabkan
peningkatan yang melonjak pengunaan internet pada masa kini. – Hanson,
2000. E-Dagang banyak mecerminkan aktiviti seperti pertukaran dengan perningaan
yang lain dan proses internal atau dalaman yang digunakan oleh sesebuah badan
syarikat atau organisasi untuk menyokong urusan pembelian, penjualan mahupun
penyewaan perancangan dan juga aktiviti-aktiviti yang boleh melibatkan
pengunaan laman sesawang. Selain itu, istilah menggunakan awalan “E”
menggambarkan tentang sesuatu istilah yang digunakan dengan pelbagai maksud
serta pengertian yang berlainan antara satu sama lain. Namun, kedua-dua istilah
ini boleh digunakan silih berganti antara satu sama lain – Schneider, 2009.
E-Dagang dan
E-perniagaan banyak persamaan dalam pelbagai aspek antara saru sama lain. Malah
kedua-dua kategori tersebut tidak menerangkan khusus serta pengertian yang
tepat berkenaan dengan kedua-dua istilah tersebut dalam literature yang boleh
dipercayai. E-Dagang atau pun E-perniagaan mengandungi maksud yang luas
merangkumi pelbagai jenis transaksi elektornik sebagai contoh Perniagaan kepada
Perniagaan (B2B). Perniagaan kepada Pengguna (B2C), Pengguna kepada Pengguna
(C2C), mobile commerce (m-c),dan lain-lain rangkaian jaringan sosial yang
diperkenalkan. Ia melibatkan hubungan atara komunikasi sesame dengan organisasi
yang lain serta hubungan dengan penguna.
Banyak pentafsiran
mengatakan E-perniagaan dengan E-Dagang merupakan perkara yang sama. Namun
begitu, E-Dagang adalah sebahagian daripada E-perniagaan. Eperniagaan juga
terbentuk daripada istilah yang merangkumi kesemua istilah termasuk E-Dagang.
Electronic Data Interchange (EDI), pesaing analisis (competitor analysis) dan
Penyesesuaian Semula Perniagaan (Internet Based Business Process Re
Enginering).
Konsep kefahaman mengenai E-Dagang adalah bergantung kepada
tafsiran seseorang itu. Namnun ia meliputi pelbagai aspek urusan perdagangan
dan aktiviti kewangan yang tidak hanya urusan jual beli semata-mata. Ia menjadi
peranan dalam meluaskan hubungan perdagangan ke serata dunia menerusi teknologi
masa kini. Skop E-Dagang terdiri daripada ramai pihak seperti penjual, pembeli,
pelanggan, pihak kerajaan, orang awam dan sebagainya.
Faktor asas terhadap
sistem E-Dagang ini adalah internet. Penggunaan internet telah merevolusikan
aktiviti perdagangan untuk menjadikan aktiviti yang terpenting pada masa kini
dan mengutamakan bagi perkembangan ekonomi yang pesat dan maju. Kewujudan E-Dagang
melicinkan perjalanan aktiviti perniagaan dan transaksi kewangan tanpa had masa
dan sempadan. Segalanya perhubungan dan penyebaran informasi perdagangan
menjadikan titik penting dalam pengusaha mengembangkan dan memperluaskan
penggunaan E-Dagang di serata dunia.
3.0
KEPENTINGAN E-DAGANG DALAM PERNIAGAAN
Kemunculan E-Dagang
menyebabkan kebanyakan perniagaan beralih kepada konsep teknologi maya.
Rata-rata usahawan beranggapan konsep E-Dagang dapat membantu dalam
mengembangkan perniagaan kerana internet dapat diakses dimana-mana sahaja.
Penggunaan internet dapat membantu orang ramai dalam mendapatkan maklumat
mengenai sesuatu produk dan perkhidmatan.
Kemunculan E-Dagang
yang kini mendapat perhatian orang ramai harus diberi perhatian dan
dimanfaatkan sepenuh oleh usahawan-usahawan di Malaysia kerana ia memberikan
pulangan yang menguntungkan. Antara kepentingan-kepentingan E-Dagang dalam
perniagaan adalah seperti berikut:
a) Transaksi yang
dijalankan melalui cara ini sebenarnya banyak membuka peluang kepada para peniaga
serta pelanggan untuk menjalankan perniagaan serta mendapatkan produk
yang mereka ingini dengan lebih cepat serta efektif.
b) Sistem ini juga dilihat sebagai salah satu dari jalan penyelesaian kepada beberapa masalah yang dihadapi oleh firma-firma perniagaan di masa lalu. Kewujudan sistem ekonomi seumpama ini kemungkinan akan memberi kesan secara serius kepada penggunaan kertas, wang serta cek di masa-masa akan datang.
c) Penggunaan E-Dagang dapat membantu usahawan mengembangkan perniagaan. Globalisasi yang berlaku pada hari ini menyebabkan wujudnya jaringan dunia tanpa sempadan dan semua maklumat berkaitan dengan perniagaan dapat diakses dengan mudah.
d) Penggunaan E-Dagang dapat meningkatkan produktiviti para usahawan dimana mereka dapat berkongsi dan menyebarkan maklumat dengan cepat dan pantas melalui penggunaan medium seperti blog, emel dan medium-medium yang lain.
e) Dengan penggunaan E-Dagang para usahawan dapat memperoleh maklumat dan maklum balas daripada pengguna dengan lebih tepat dan cepat. Ini dapat meningkatkan lagi mutu sesuatu produk atau perkhidmatan yang dijalankan.
f) Dengan menggunakan perkhidmatan E-Dagang, syarikat tidak perlu memiliki saiz firma yang besar bagi meyakinkan pengguna malah dengan adanya rangkaian perkhidmatan talian yang kukuh dan berkesan ia boleh meyakinkan para pengguna. Secara tidak langsung, perkembangan teknologi telah menyebabkan kehidupan manusia bergerak ke arah yang lebih kompleks dan dinamik.
g) Dengan bantuan E-Dagang, proses perhubungan dan komunikasi menjadi lebih murah, cepat dan efisien.
h) Penggunaan E-Dagang adalah berkonsepkan mesra pelanggan, dimana ianya menyediakan platform pencarian produk yang lebih mudah, padanan dan kenyataan spesifikasi produk yang boleh mengurangkan kos pelanggan, sistem pembayaran elektronik yang selamat, kaedah penghantaran produk yang terjamin serta reaksi yang pantas ke atas pertanyaan pelanggan.
i) Dengan adanya E-Dagang, pelanggan lebih bebas dalam membuat keputusan pembelian kerana mereka mempunyai banyak pilihan dari pelbagai syarikat lain.
j) Penggunaan E-Dagang dapat membantu para usahawan membekalkan lebih banyak maklumat penting kepada syarikat untuk mengenalpasti dan membuat inovasi dalam sesuatu produk.
b) Sistem ini juga dilihat sebagai salah satu dari jalan penyelesaian kepada beberapa masalah yang dihadapi oleh firma-firma perniagaan di masa lalu. Kewujudan sistem ekonomi seumpama ini kemungkinan akan memberi kesan secara serius kepada penggunaan kertas, wang serta cek di masa-masa akan datang.
c) Penggunaan E-Dagang dapat membantu usahawan mengembangkan perniagaan. Globalisasi yang berlaku pada hari ini menyebabkan wujudnya jaringan dunia tanpa sempadan dan semua maklumat berkaitan dengan perniagaan dapat diakses dengan mudah.
d) Penggunaan E-Dagang dapat meningkatkan produktiviti para usahawan dimana mereka dapat berkongsi dan menyebarkan maklumat dengan cepat dan pantas melalui penggunaan medium seperti blog, emel dan medium-medium yang lain.
e) Dengan penggunaan E-Dagang para usahawan dapat memperoleh maklumat dan maklum balas daripada pengguna dengan lebih tepat dan cepat. Ini dapat meningkatkan lagi mutu sesuatu produk atau perkhidmatan yang dijalankan.
f) Dengan menggunakan perkhidmatan E-Dagang, syarikat tidak perlu memiliki saiz firma yang besar bagi meyakinkan pengguna malah dengan adanya rangkaian perkhidmatan talian yang kukuh dan berkesan ia boleh meyakinkan para pengguna. Secara tidak langsung, perkembangan teknologi telah menyebabkan kehidupan manusia bergerak ke arah yang lebih kompleks dan dinamik.
g) Dengan bantuan E-Dagang, proses perhubungan dan komunikasi menjadi lebih murah, cepat dan efisien.
h) Penggunaan E-Dagang adalah berkonsepkan mesra pelanggan, dimana ianya menyediakan platform pencarian produk yang lebih mudah, padanan dan kenyataan spesifikasi produk yang boleh mengurangkan kos pelanggan, sistem pembayaran elektronik yang selamat, kaedah penghantaran produk yang terjamin serta reaksi yang pantas ke atas pertanyaan pelanggan.
i) Dengan adanya E-Dagang, pelanggan lebih bebas dalam membuat keputusan pembelian kerana mereka mempunyai banyak pilihan dari pelbagai syarikat lain.
j) Penggunaan E-Dagang dapat membantu para usahawan membekalkan lebih banyak maklumat penting kepada syarikat untuk mengenalpasti dan membuat inovasi dalam sesuatu produk.
4.0
PENGGUNAAN E-DAGANG SECARA GLOBAL
Perniagaan E-Dagang berkembang
secara meluas di seluruh pelusuk dunia seiring dengan perkembangan pesat dalam
bidang teknologi maklumat. Melalui perniagaan E-Dagang, pembekal atau peniaga
melantik 'agen maya' secara bebas kepada mana-mana pemilik atau
webmaster laman web. Pemilik laman web yang berminat akan mengisikan borang
permohonan dan dalam tempoh yang singkat mereka akan dilantik menjadi agen maya
setelah memasang sepanduk pembekal dalam laman mereka. Kod sumber html sepanduk
berkenaan akan melibatkan No. ID (pengenalan) perujuk (pemilik laman web) di
mana perujuk akan diberikan komisyen setiap kali transaksi berlaku menerusi
laman web berkenaan.
Perkara ini akan
memudahkan lagi transaksi penjualan dan pembelian yang menjimatkan pelbagai
kos. Ada juga pemilik atau webmaster laman web lain yang
ditaja oleh organisasi korporat untuk memaparkan produk dan perkhidmatan yang
dibekalkan. Pemilik atau webmaster ini biasanya terdiri
daripada orang-orang yang bertaraf professional di bidang masing-masing dan
sesuai untuk mempromosikan produk dan perkhidmatan organisasi korporat dan
dibayar royalti atau gaji bagi mereka yang bekerja secara rasmi dengan
organisasi berkenaan, sama ada secara langsung atau pun secara maya.
Transaksi E-Dagang
biasanya melibatkan pihak ketiga seperti bank, syarikat kewangan, pengeluar kad
kredit dan badan-badan persijilan tertentu. Apabila pembeli membuat sesuatu
pembelian, mereka akan diminta memberikan nombor kad kredit mereka untuk
dienkripsikan oleh komputer penjual. Kaedah enkripsi ini akan membenarkan
komputer penjual memintas nombor kad kredit pembeli untuk menyelesaikan proses
pembayaran. Dengan ini nombor kad kredit pembeli tidak akan dibaca oleh
penjual. Di antara teknologi yang menyokong pembayaran melalui kaedah ini
ialah Secure Electronic Transaction (SET) yang dibangunkan
oleh Master Card dan Visa serta Secure Socket Layer (SEL).
Selain itu, terdapat beberapa mod pembayaran yang telah diperkenalkan
organisasi yang membangunkan E-Dagang seperti tunai digital (digital cash),
cek digital dan teknologi sokongan seperti sistem Kriptografi PKI (Public
Key Infrastructure) dan sijil digital. Kaedah tunai digital membolehkan
pembeli menghantar wang di dalam talian tanpa menggunakan nombor kad kredit.
Kaedah pembayaran ini dipelopori oleh DigiCash, Net.Trader dan Cyber Cash di
Amerika Syarikat. Di Malaysia kaedah ini mula dibangunkan oleh MIMOS Berhad dan
Hitechniaga Sdn. Bhd. melalui laman web Jaring's Mall. Apa yang perlu dilakukan
oleh pengguna ialah mengisi borang permohonan dan memilih nilai wang digital
yang mereka kehendaki. Setelah proses pembayaran kepada Jaring's Mall dilakukan
anda akan diberikan nombor rahsia yang membolehkan anda melakukan pembelian.
Salah satu isu yang
amat penting di dalam E-Dagang ialah kebimbangan pengguna terhadap keselamatannya.
Ramai pengguna masih ragu-ragu terhadap keselamatan transaksasi melalui talian
dimana terdapat kemungkinan maklumat peribadi mereka serta nombor kad kredit
akan dipintas oleh penggodam sistem komputer. Namun dengan kemunculan teknologi
seperti SET, SSL serta peningkatan firewall, pengguna tidak perlu bimbang lagi
tentang keselamatan semasa melakukan pembayaran. Teknologi SET contohnya
memerlukan pembeli, penjual dan pihak bank berdaftar dengan badan persijilan
tertentu bagi mengesahkan identiti mereka semasa melakukan urusniaga.
Pengesahan ini akan dilakukan secara luar talian seperti melalui telefon, faks
dan sebagainya ( Lee Fong Yeaw, 2013 ).
5.0
TAHAP PENGGUNAAN E-DAGANG DI MALAYSIA
Di Malaysia pula E-Dagang
ternyata menunjukkan pertumbuhan yang memberangsangkan. Pada tahun 1998 jumlah
transaksi perniagaan melalui E-Dagang ialah sebanyak US$15 juta iaitu hampir
50% daripada perolehan di Amerika Syarikat pada tahun yang sama. Ia meningkat
kepada US$46 juta pada 1999 dan pada tahun 2003 pendapatan E-Dagang dijangka
mencecah US$1560 juta.E-Dagang meliputi enam sektor perniagaan yang utama iaitu
pengiklanan, pendidikan, kewangan, bidang profesional, peruncitan dan
pelancongan. Kesemua sektor menyumbangkan pertumbuhan yang ketara terhadap
perdagangan melalui talian. Pendapatan E-Dagang dalam sektor pengiklanan
mencecah US$1.3 billion pada tahun 1998.
Aset yang diniagakan
menerusi talian oleh broker ialah US$420 bilion. Dalam bidang pendidikan,
bilangan penuntut jarak jauh ialah 120 ribu pada tahun 1997 dan meningkat
kepada 710 ribu pada tahun 1998. Sementara itu penggunaan teleperubatan
meningkat kepada 300% dan lebih 3 juta orang mendapat manfaat daripada
kemudahan tersebut. Sementara itu, bagi sektor kewangan pembelian aplikasi
perbankan bernilai US$93 juta pada tahun 1998 dan peningkatannya dijangka
sebanyak US$326 juta pada tahun ini. Bagi sektor pelancongan, tempahan tiket
yang diperolehi melalui Internet pada tahun 1997 hanyalah US$100 juta tetapi ia
dijangka meningkat kepada US$3.1 billion pada tahun 2002.
Ini ialah berikutan
keyakinan orang ramai yang semakin meningkat terhadap keselamatan dan
keberkesanan urusniaga melalui talian. Pengguna yang akan merancang perjalanan
menggunakan Internet dijangka meningkat daripada 3.1 juta kepada 11.7 juta. Kemunculan
E-Dagang merupakan satu prospek yang pintar dan menguntungkan para usahawan.
Ini kerana berdasarkan saiz pertumbuhannya E-Dagang akan menjadi satu bentuk
perniagaan yang utama pada masa hadapan. Perkembangan semasa menunjukkan
masyarakat semakin peka terhadap K-Ekonomi dan arus globalisasi. Kesan ini
mungkin tidak begitu dirasakan di Malaysia tetapi di negara-negara maju, ianya
telah menjadi trend masyarakat di sana untuk melakukan pembelian online ( Ang
Chiew Seng, 2012 ).
Terdapat beberapa
faktor yang mana ia boleh membantu para usahawan mengembangkan perniagaan
mereka menerusi talian. E-Dagang menggunakan teknologi Internet sebagai
platform utama perkembangannya. Oleh itu pasarannya seharusnya dilihat dari
segi bilangan mereka yang menggunakan Internet. Di Malaysia sahaja bilangan
ahli yang berdaftar dengan JARING ialah seramai 100,000 orang dengan 300,000
orang dijangka menggunakan Internet pada tahun 1997. Jumlah ini tidak
menunjukkan pasaran yang luas tetapi jika dilihat kepada peningkatannya kepada
200,000 orang pada tahun 1998 dengan 600,000 pengguna ternyata E-Dagang
mempunyai pontensi besar untuk dikembangkan. Pada masa sekarang terdapat lebih
daripada satu juta pengguna yang berdaftar dengan JARING dan TMnet.
Walaupun bilangan
pengguna Internet untuk dijadikan peluang pasaran bagi perniagaan menerusi
talian masih lagi secara perbandingannya kecil, namun ia meningkat dengan
begitu cepat sekali. Disamping itu kita perlu ingat bahawa perniagaan menerusi
talian tidak akan terhalang oleh aspek geografi. Produk yang dipasarkan
menerusi talian boleh dicapai oleh pengguna dari serata dunia. Inilah kelebihan
pasaran bagi E-Dagang. Usaha untuk membawa produk ke pasaran antarabangsa bukan
lagi terhad kepada organisasi besar malah termasuk organisasi kecil dan
sederhana dan orang perseorangan.
6.0
CABARAN / HALANGAN PENGGUNAAN E-DAGANG
Tuntutan dan
cabaran globalisasi dan liberalisasi walaupun membawa kesan negatif kepada
sesetengah negara, namun ia juga memberi kesan positif dilihat dari sudut
peningkatan peluang baru. Oleh itu globalisasi dan liberalisasi penghapusan
sekatan perdagangan antarabangsa dan kebebasan pergerakan modal dengan tujuan
mewujudkan pasaran global. Ini membolehkan modal bergerak dengan mudah antara
negara, syarikat berupaya mengurus pengeluaran secara berskala global dalam
mencari sumber pada kos yang murah dan untung yang tinggi melampaui sempadan
negara.
Menghadapi fenomena ini, setiap pengusaha atau perlu membuat
persiapan yang rapi khususnya dari segi teknologi maklumat, pengurusan
strategik dan penyelidikan dan pembangunan demi untuk bersaing dalam dunia
perniagaan.
6.1 Cabaran Dalam Inovasi Perniagaan
Syarikat-syarikat terpaksa meningkatkan
kecekapan kos serta meningkatkan kualiti dan sentiasa menggalakkan inovasi demi
ketahanan dalam arus persaingan. Pasaran global dipacu oleh ilmu pengetahuan,
kemahiran dan inovasi yang berterusan. Persaingan di peringkat antarabangsa
menuntut kepada peningkatan kualiti produk, keberkesanan kos, strategi
pemasaran yang berkesan, penguasaan teknologi maklumat, pembangunan sumber
manusia yang berterusan kualiti melalui pendidikan dan kemahiran serta ekonomi
yang berteraskan pengetahuan.
6.2 Cabaran Dalam Strategi- Strategi Dalam Perniagaan
Selain itu, mereka perlu bijak mengatur
srategi-strategi perancangan pasaran, perletakan harga, promosi dan
pengagihan.Justeru, terdapat beberapa prinsip yang perlu diikuti dalam memenuhi
tuntutan perubahan dalam era globalisasi. Oleh kerana masa berubah, peniaga
perlu melakukan perubahan dengan melihat dunia pengurusan perniagaan secara
lebih dinamik bersesuaian dengan tuntutan masa. Dalam menghadapi tuntutan
perubahan masa, tidak ada organisasi dan syarikat besar atau kecil, baik lama
atau baru yang tidak dapat ditewaskan. Syarikat yang dapat kekal kedudukannya dalam
pasaran ialah syarikat yang mampu mengatasi tuntutan perubahan secara
bersepadu.
6.3 Cabaran dalam sanggup menanggung risiko
Golongan usahawan adalah pemangkin dalam
proses pembangunan ekonomi sesebuah negara. Mereka dianggap sebagai golongan
yang sanggup menanggung risiko dan sentiasa berusaha untuk melakukan inovasi.
Seorang usahawan perlu ada motivasi pencapaian iaitu dorongan untuk melakukan
atau mencapai sesuatu. Dalam konteks usahawan.apa yang perlu dijelaskan ialah
sekiranya usahawan didefinisikan secara sempit iaitu mereka yang berkemampuan
berkecimpung dalam aktiviti perniagaan bersaiz kecil, jumlah mereka di Malaysia
memang ramai. Sebaliknya, jika keusahawanan ditakrif sebagai kebolehan untuk
mencari peluang dalam bidang perniagaan dan perindustrian yang besar, kebolehan
melakukan inovasi dan mengurus sumber, menggunakan teknologi tinggi dan
mengembangkan pasaran eksport untuk mendapat keuntungan jangka panjang,
bilangan mereka di Malaysia masih lagi terhad.
6.4 Halangan-halangan berkaitan dengan kebudayaan,
perwatakan dan keupayaan.
Halangan-halangan yang berkaitan dengan
kebudayaan, perwatakan, keupayaan dalam memenuhi fungsi keusahawanan, keupayaan
merebut peluang, kesediaan menghadapi risiko dan keupayaan untuk mendapatkan
sumber terutama modal. Pengusaha cenderung berhadapan dengan halangan-halangan
dari segi keupayaan mengurus dan mewujudkan rangkaian, tahap wawasan dan
pengalaman yang dimiliki, tekanan persaingan, masalah modal dan tahap budaya
korporat yang dimiliki. Halangan-halangan tersebut telah memberi implikasi
negatif terhadap keupayaan individu apabila menceburi bidang keusahawanan.
Usahawan dikatakan tidak dapat mempamerkan kebolehan pengurusan dan kurang
yakin serta tidak berpandangan jauh. Mereka cenderung memilih jenis perniagaan
yang mempunyai kurang risiko yang sudah pasti menghasilkan pendapatan yang
sedikit. Kesannya, perniagaan tidak dapat berkembang ke pasaran eksport.
Usahawan yang memasuki bidang perniagaan tanpa pengetahuan asas perniagaan
seperti pengetahuan mengenai volum pasaran, penyerapan pasaran dan saiz
perniagaan optimum. Kesannya, mereka gagal bersaing dan perniagaan tidak
berkembang.
6.5 Kaedah Pembayaran
Transaksi E-Dagang biasanya melibatkan pihak ketiga seperti
bank, syarikat kewangan, pengeluar kad kredit dan badan-badan persijilan
tertentu. Apabila pembeli membuat sesuatu pembelian, mereka akan diminta
memberikan nombor kad kredit mereka untuk dienkripsikan oleh komputer penjual.
Kaedah enkripsi ini akan membenarkan komputer penjual memintas nombor kad kredit
pembeli untuk menyelesaikan proses pembayaran. Dengan ini nombor kad kredit
pembeli tidak akan dibaca oleh penjual. Di antara teknologi yang menyokong
pembayaran melalui kaedah ini ialah Secure Electronic Transaction (SET) yang
dibangunkan oleh Master Card dan Visa serta Secure Socket Layer (SEL).
Selain itu,
terdapat beberapa mod pembayaran yang telah diperkenalkan organisasi yang
membangunkan E-Dagang seperti tunai digital (digital cash), cek digital dan
teknologi sokongan seperti sistem Kriptografi PKI (Public Key Infrastructure)
dan sijil digital. Di Malaysia kaedah ini mula dibangunkan oleh MIMOS Berhad
dan Hitechniaga Sdn. Bhd. melalui laman web Jaring's Mall. Salah satu isu yang
amat penting di dalam E-Dagang ialah kebimbangan pengguna terhadap keselamatannya.
Ramai pengguna masih ragu-ragu terhadap keselamatan transaksi melalui talian
dimana terdapat kemungkinan maklumat peribadi mereka serta nombor kad kredit
akan dipintas oleh penggodam sistem komputer.
7.0
FAKTOR-FAKTOR PENDORONG PENGGUNAAN E-DAGANG
Jika halangan
utama bagi seseorang usahawan menjalankan perniagaan di bandar (untuk peluang
pasaran yang lebih luas) ialah kadar sewa bangunan yang tinggi, maka dengan E-Dagang
masalah itu tidak wujud lagi. Dengan menempatkan perniagaan di sebuah pelayan
web utama, mereka telah menempatkan diri secara global. Ini kerana teknologi
web membolehkan ia diakses dari mana-mana tempat sekalipun. Apa yang menarik
lagi ialah kosnya secara relatif adalah amat kecil. Contohnya untuk menempatkan
perniagaan produk/perkhidmatan di pelayan web Yahoo Geocities atau Fortunecity,
dua buah pelayan web yang mempunyai komuniti berjuta-juta pengguna Internet
anda hanya perlu membayar lebih kurang RM100-150 sebulan. Potensi pasaran
usahawan ialah kesemua komuniti Yahoo Geocities, Fortunecity khususnya dan
pengguna Internet amnya. Selain itu usahawan turut ditawarkan khidmat
penyelenggaraan perniagaan maya mereka.
Perkembangan yang
pesat dalam IT telah mendorong beberapa firma korporat tempatan untuk
membangunkan E-Dagang. Ini dapat dilihat daripada usaha firma-firma ini
mendirikan mendirikan tapak-tapak web yang menyokong platform E-Dagang. Antara
pelopornya ialah Hitechniaga Sdn.Bhd. melalui kerjasama Microsoft Corp. telah
membangunkan tapak web Mybiz. Tapak web ini dibangunkan khusus untuk syarikat
bertaraf IKS (Industri Kecil dan Sederhana) mendirikan perniagaan di Internet.
Selain itu syarikat
Mytex Solutions Sdn. Bhd., sebuah syarikat yang mencipta dan mempamerkan
halaman web telah memperkenalkan pakej 'ringgit sehari' untuk perniagaan
tempatan. Pakej ini ditawarkan kepada sesiapa sahaja terutama daripada IKS
untuk mempamerkan produk dan perkhidmatan mereka melalui laman web sendiri.
Selain itu Kumpulan Renong juga telah melibatkan diri secara aktif dalam
pelaburan jangkapanjang yang amat menguntungkan ramai usahawan yang terlibat
samada kecil mahupun besar. Dipapan-papan utama BSKL juga menunjukkan potensi
yang amat memberangsangkan terhadap apa yang dikenali sebagai 'saham teknologi'
atau 'saham IT' atau 'saham internet'.
Di samping organisasi
korporat tempatan, firma/organisasi gergasi/bluechip asing ternyata turut
berminat untuk mengembangkan E-Dagang di Malaysia. Di Malaysia. Microsoft Corp.
umpamanya sudah mengumumkan komitmen mereka untuk membantu pengusaha kecil agar
dapat melibatkan diri dalam E-Dagang. Syarikat ini telah pun mengadakan usaha
sama dengan TMNet (lihat msn.com.my), GHL Technologies, Hitechniaga, Sunway
Technologies dan Silicon Communication dalam membangunkan persekitaran E-Dagang
berasaskan pelantar teknologinya ( Lee Fong Yeaw, 2013 ).
Usaha kerajaan
menerusi cetusan idea YAB Perdana Menteri Malaysia dalam menggalakkan
penyertaan industri tempatan dalam E-Dagang memang tidak dapat dapat disangkal
lagi. ni dapat dilihat daripada Pelan Utama E-Dagang Negara dan Rangka Kerja E-Dagang
Negara yang diketengahkan semasa mesyuarat Panel Penasihat Antarabangsa (IAP)
MSC di Cyberjaya yang melibatkan Microsoft, Lotus, Apple dll. Rangka kerja
tersebut meliputi tiga prinsip panduan dan empat pendekatan yang strategik.
Prinsipnya meliputi kerjasama pihak kerajaan, perniagaan dan komuniti,
pengiktarafan ciri E-Dagang tanpa semapadan dan penciptaan peluang untuk negara
memperolehi manfaat daripada inisiatif tersebut.
Pendekatan strategik
pula meliputi amanah dan keyakinan terhadap E-Dagang, memperbaiki rangka kerja
undang-undang dan peraturan,memperkukuhkan infrastruktur dan sokongan logistik
untuk E-Dagang, disamping mengoptimakan ekonomi dan faedah sosial. Pelan utama E-Dagang
negara pula terdiri daripada program dan projek khas yang meliputi tujuh
kawasan untuk mencerna inovasi, meningkatkan akses pasaran, memacu pembangunan
kreatif, perlindungan harta intelektual, pengedaran atau portal mengukuhkan
identiti jenama dan antara muka perkhidmatan. .Inilah di antara intipati dalam
rangka kerja dan pelan utama E-Dagang negara yang diharapkan dapat menjana ke
arah perkembangan E-Dagang Di Malaysia. Usaha kerajaan ini tidak dapat di
pandang remeh memandangkan rancangan ekonomi yang dijalankan oleh kerajaan
sebelum ini telah mencapai kejayaan. Para pengusaha tempatan seharusnya tidak
ragu-ragu lagi untuk turut terlibat dalam E-Dagang berdasarkan peranan kerajaan
yang begitu aktif untuk membangunkannya ( Berita Harian, 2013 ).
Selain itu, pelbagai
skim atau geran yang telah disiapkan untuk penyelidikan dan pembangunan,
bantuan usahawan (termasuk latihan dan pemindahan teknologi) oleh agensi-agensi
yang terlibat secara langsung dengan MSC. Projek MSC memberikan kesan yang kuat
dalam pembangunan E-Dagang. Melalui salah satu aplikasi utamanya iaitu
pemasaran tanpa sempadan yang relevan dengan E-Dagang. Pembukaan Bandar raya
pintar iaitu Cyberjaya juga turut mempengaruhi perkembangan E-Dagang.
Masyarakat di bandar ini akan menggunakan sepenuhnya kemudahan dunia IT dan E-Dagang
di samping aplikasi-aplikasi utama serta pecahan dan perinciannya yang
lain.
E-Dagang semakin
meluas digunakan dalam kalangan masyarakat Internet terutama di negara-negara
barat mulai pada pertengahan tahun 1990an. Malah, E-Dagang sekarang ini
diakui oleh syarikat-syarikat antarabangsa dan pakar-pakar pemasaran sebagai
satu sektor perniagaan dan pemasaran yang tidak boleh diabaikan lagi dan
menjadi satu alternatif wajib untuk apa jua jenis perniagaan yang ingin
diperluaskan ke peringkat antarabangsa. Salah satu kebaikan dan
keuntungan daripada menggunakan kaedah E-Dagang ini ialah perangkaian dan
integrasi di antara semua syarikat-syarikat yang berhubung baik sebagai
pembeli, penjual ataupun penyedia perkhidmatan yang berkenaan ( Terence Kenneth
Stephen, 1997).
Dengan cara ini
pertukaran maklumat dan transaksi perniagaan dapat dijalankan daam sekelip mata
yang dahulunya mungkin dibelenggu oleh karenah mengisi borang-borang kertas dan
birokrasi. Hal ini mendorong perkembangan dan kemajuan E-Dagang sendiri sebagai
sebuah entiti perniagaan yang moden.
8.0
KESIMPULAN
Kesimpulannya, kejayaan E-Dagang memerlukan gabungan perkongsian di antara sektor swasta dan sektor awam. Sektor awam perlu menjadi peneraju dengan mengelakan kekeliruan di antara beberapa agensi kerajaan serta berhati-hati supaya tidak timbul pertelingahan daripada sudut kewibaan (authority). Peningkatan infrastruktur komunikasi dalam bidang teknologi maklumat akan mempengaruhi kelajuan dan peningkatan penggunaan aplikasi E-Dagang bagi sesebuah negara. Malaysia sudah pun menuju ke arah itu dengan projek Lebuhraya Multimedia. Oleh yang demikian adalah diharapkan urusniaga melalui E-Dagang akan menjadi satu budaya urusniaga yang menggalakan dalam masa yang terdekat.
Disamping itu juga, perdagangan ini mempunyai peluang yang
sangat besar di dalam kegiatan atau urusan perniagaan di Malaysia. Melalui E-Dagang
ini juga akan memperkenalkan cara dan gaya baru dalam urusniaga. Oleh yang
demikian para peniaga harus bersedia dan merangka polisi dan strategi bagi
memasuki pasaran baru dengan E-Dagang.
9.0 LAMPIRAN BERGAMBAR
No comments:
Post a Comment